dilluns, 20 de desembre del 2010

FUNICULAR AL PALAU NACIONAL DE MONTJUÏC. Exposició Internacional de 1929.

 

*1929.- El punt de sortida del funicular per pujar al Palau Nacional. (Foto: Roisin/IEFC).
 
Aquest diminut funicular de tres minivagons permetia arribar al nivell del Palau Nacional pel cantó de la corba de la Font del Gat, tot salvant el desnivell de la muntanya des del seu punt més baix situat al costat de l'edifici del Pavelló de la Caixa de Pensions, que actualment ocupa l'Institut Cartogràfic de Catalunya. Al capdamunt, sobre un petit mirador que avui encara conserva part del seu perimetre, hi havia l'estació d'arribada on s'aixecava el Pavelló del Mapa d'Espanya, amb la seva coberta en forma de cúpula arrodonida. El recorregut total era de només 95,50 metres, amb un desnivell de 28,50 metres i una amplària de via d'un metre. El punt de desdoblament de la via no era equidistant d'ambós extrems sino que estava situat molt aprop del punt de sortida inferior.
Un altre element d'aquesta estructura -del que avui encara se'n poden veure restes- és l'arc que servia de suport a les vies i permetia el pas del petit funicular. Aquesta instal·lació amb prou feines va sobreviure al final de l'exposició i al cap de poc mesos del tancament va ser desmantellada. A començaments dels anys 30's el funicular va ser traslladat a Núria per accedir a l'Hotel Puigmal i va sobreviure, amb alguns retocs a la carrosseria i pintat d'un groc llampant, fins a la instal·lació de la telecabina. Fa uns anys encara es podien veure les restes d'un dels dos vagons al museu cementiri de Castellar de N'Hug .
Avui a Montjuïc el desnivell que recorria aquell antic funicular se salva mitjançant unes escales mecàniques, d'allò més convencionals, instal·lades per l'Olimpiada de 1992.

*1929.- Dues imatges captades durant l'Exposició de 1929 on es pot veure el petit funicular amb les cúpules del Palau Nacional de Montjuïc al fons. (Fotos: Pérez de Rozas/Arxiu família Rubió)


*1929.- El pas dels dos convois per l'espai de separació de les vies. Imatge captada des del punt superior on hi havia el Pavelló del Mapa d'Espanya. (Foto: Gabriel Casas i Galobardes)

*1929.- Una altra imatge del punt d'arrencada del funicular amb les casetes de venda de bitllets.  (Foto: Gabriel Casas i Galobardes)

* 2010.- Restes de l'arc sobre el que es recolzava el pas del funicular

* 2006.- L'antic funicular reposa al cementiri ferroviari de Castellar de N'Hug (Foto: Lluís Biosca i Bonfill, al qual agraïm la seva col·laboració en l'elaboració d'aquest article).

9 comentaris:

  1. Alucino! D'on treus tota aquesta informació?

    ResponElimina
  2. No hi ha massa secrets: estonetes de lectura i recerca bibliogràfica i arxius, hemeroteques... però, sobretot, una gran passió per Barcelona.
    De veritat que desconeixies l'existència d'aquest diminut funicular?
    Celebro que el meu bloc et desperti interès. M'anima a continuar buscant raconets desapareguts.

    ResponElimina
  3. Jo tampoc no en tenia ni idea, súper xulo, en buscaré els vestigis el proper cop que pugi a Montjuïc!
    Bon Nadal!

    ResponElimina
  4. Com veieu he incorporat una foto en color actual de les restes de l'estructura que suportava el petit funicular. Pujant per l'actual carrer de la Guàrdia Urbana, passat el Palau d'Esports, al final a la dreta hi ha unes escales...seguiu per allà i trobareu aquest indret on hi havia el funicular.
    Bon Nadal i bones passejades.

    ResponElimina
  5. Ostres, em vaig adonar que de fet ja havia fet una foto a aquesta estructura sense saber què era, gràcies per la informació!

    ResponElimina
  6. ...I jo em preguntava que era aquesta estructura...gràcies per la informació !!

    ResponElimina
  7. Aquest blog és genial i als guies ens va de conya pero ampliar o contrastar informació! Merci!

    ResponElimina
  8. Ramon 3 octubre 2018
    Moltes gràcies per aquest blog. No tenia ni idea de la història d'aquest funicular. Creia que com tantes obres del 1888 i el 1929 havia desaparegut sense deixar rastre

    ResponElimina
  9. La coberta arrodonida al nivell superior no formava part del funicular... era el pavelló del "Mapa de España" ... a l'altre costat de la carretera.

    ResponElimina