dijous, 18 de novembre del 2010

ESTACIÓ FERNANDO. Gran Metro. (1946-1968)


El dia 15 d'abril de 1946 Barcelona va veure inaugurar la primera estació de Metro sota el règim franquista. Es tractava d'una curta perllongació de la línia del Gran Metro que discorria per sota de la Rambla. L'actual línia 3 naixia aleshores a Lesseps i acabava a Liceu. La nova estació va suposar un petit allargament del trajecte de poc més de 100 metres i era el final de línia, per la qual cosa la via d'arribada i sortida dels combois era única amb també només una andana. El nom escollit va ser Fernando el mateix del carrer que enllaça la Rambla amb la plaça de Sant Jaume. L'accés a l'estació era situat a l'extrem nord de l'andana coincidint amb el creuament de la Rambla amb els carrers Ferran i Unió.

Foto: Brangulí

Amb el perllongament de la línia fins a Drassanes el dia 1 de març de 1968 l'estació de Fernando va deixar de funcionar.

GRANS MAGATZEMS " EL SIGLO ". (1881-1932). Rambla dels Estudis 3-7


*1910's.- Una postal de l'època de les Rambles on es poden veure els tendals dels magatzems El Siglo a la vorera de l'esquerra de la imatge. 

Els grans magatzems El Siglo, situats a la Rambla dels Estudis entre el carrer Bonsuccés i el carrer del Carme, varen ser els més populars de la Barcelona de començaments del segle XX. Un incendi produït el dia de Nadal de 1932 va provocar la seva destrucció.
L'empresa va ser fundada per Eduardo Conde Giménez, Ricardo Gómez del Olmo i Pablo del Puerto amb el nom de Conde, Puerto y Cia. l'any 1881. El negoci s'instal·là inicialment a les finques del número 5 de la rambla dels Estudis i 10 i 12 del carrer Xuclà amb una superfície de 2.500 metres quadrats. L'any 1912 va morir Pablo del Puerto i l'empresa passà a denominar-se Conde y Cia. Finalment l'any 1921 es va convertir en societat anònima sota el nom de Grandes Almacenes El Siglo S.A. L'estructura interna dels magatzems era presidida per un pati central cobert per un sostre de vidre amb una gran làmpada.




El negoci es va anar ampliant progressivament amb l'adquisició de les finques colindants i en el moment de l'incendi estava distribuit en 75 seccions de venda incloses les de perruqueria, cafè bar, oficina de telègrafs i estanc. L'empresa ocupava uns 1050 treballadors de plantilla a banda d'uns altres 600 externs als que se'ls facilitava feina en tallers de confecció. El Siglo disposava també d'un flota de 25 camions per al repartiment de mercaderies a domicili. La societat havia obert sucursals a Sevilla i Tenerife.

L'incendi
Cap a dos quarts d'onze del matí del dia de Nadal de 1932 s'hi va declarar un incendi que en pocs minuts assoliria una espectacularitat majúscula. Era diumenge i un gran nombre de barcelonins que passejaven per la Rambla varen advertir els primers fums.
Els magatzems ocupaven varies finques dels números 3, 5 i 7 de l'aleshores anomenada Rambla dels Estudis. El Siglo tenia com a  veïns a la Compañía de Tabacos de Filipinas i al Banco Hispano Colonial -que ocupaven el número 1- i a l'altra banda l'Academia de les Arts i les Ciencies amb el Teatre Poliorama als baixos -que ocupaven el número 9-. La part del darrera dels magatzems tenia sortides al carrer Xuclà i per la part nord una altra sortida a la Plaça Bonsuccés on hi havia la secció de queviures i licors. 
Passades dues hores les parets de l'edifici començaren a cedir i es produïren els primers esfondraments. El pànic s'apoderà dels veïns de l'estret carrer Xuclà que veien les flames a tocar. Del Banco Hispano-Colonial es varen treure tots els bitllets i diner en metàl·lic que hi havia dipositat, com també els llibres de la biblioteca de l'Acadèmia de les Arts i les Ciències que foren igualment traslladats. L'incendi va poder ser controlat a partir de la matinada següent, tot i que encara es produïren nous esfondraments.

*1932.- Des del terrat de l'edifici de la Rambla cantonada Santa Anna un grup de persones contemplen l'espectacle de fum i foc de l'incendi que va fer desaparèixer El Siglo.  

*1932.- El president Francesc Macià i altres autoritats arribant a l'escenari de l'incendi aquell matí del dia de Nadal. L'Avi moriria just un any després. (Foto: Carlos Pérez de Rozas)

*1932.- El president Macià i l'alcalde Jaume Aiguader contemplen apenats des del mig de la Rambla la magnitud de l'incendi. (Foto: Carlos Pérez de Rozas)

*1932.- En aquesta imatge es pot apreciar la violenta acció de les flames rera els vidres dels aparadors de El Siglo a la Rambla. (Foto: Carlos Pérez de Rozas)

*1932.- Veïns del carrer Xuclà contemplen des dels terrats els magatzems devastats per les flames. (Foto: Carlos Pérez de Rozas)


*1932.- Dues imatges dels bombers treballant a fons per controlar les flames des de la Rambla. (Fotos: Carlos Pérez de Rozas)

*1932.- Des de la plaça Bonsuccés els bombers intenten dominar les flames amb mangueres. (Foto: Sagarra. Arxiu La Vanguardia)


*1932.- Un altra imatge de la plaça Bonsuccés amb els bombers utilitzant una escala per control·lar l'incendi. (Foto: Carlos Pérez de Rozas)


*1932.- Interior dels grans magatzems un cop dominades les flames

*1932.- Una imatge que testimonia el lamentable estat en que van quedar les dependències de El Siglo després de l'incendi. Al fons es poden distingir les siluetes de l'església de Sant Agustí, a l'esquerra i de les tres xemeneies del Paral·lel, a la dreta. (Foto: Carles Fargas i Bonell).

La desaparició dels magatzems El Siglo va propiciar una interessant operació urbanística a la zona. El carrer Pintor Fortuny, que acabava abans del carrer Xuclà, va poder ser obert fins a la Rambla. Les obres varen començar a l'abril de 1935. L'edifici de la Compañía de Tabacos de Filipinas, va construir una elegant façana en aquest tram final del carrer, mentre que a l'altra vorera s'hi va construir l'Hotel Manila.
Desapareguts els seus magatzems de la Rambla, El Siglo va començar una altra etapa al carrer Pelai 54 on es va instal·lar l'any seguent 1933, alhora que mantenia una botiga al carrer Xuclà numero 15.

*1940's.- Solar resultant de la desaparició dels magatzems El Siglo a la Rambla. L'Hotel Manila ocuparia aquest lloc.