dimecres, 15 de juny de 2011

ESTACIÓ DEL TREN DE MARTORELL. Rambla Catalunya (1854-1884)

Agraïments a ALFRED PUIG


*1866.- Dues de les poquíssimes imatges fotogràfiques que es conserven de l'Estació de Martorell on es poden apreciar vistes generals d'aquesta instal·lació ferroviària. A la superior es veu el tren de la línia de Sarrià en primer terme sortint de l'estació de Plaça Catalunya abans d'agafar el curs de l'actual carrer Balmes. A la d'abaix, la vorera de primer terme correspon a l'actual plaça Catalunya i l'edifici de l'estació coincideix amb l'inici de la Rambla Catalunya. Al fons es pot entreveure el curs de la Riera d'en Malla que girava en aquest punt cap a l'actual carrer Casp en direcció al Bogatell. (Fotos: Fons Lluís Truells. Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú).

La primera estació de ferrocarril del centre de Barcelona, juntament amb la del tren de Sarrià (1862)  fou l'estació de Martorell, coneguda també com l'estació del tren del Centre.
Era situada aproximadament a l'actual cruilla entre la Rambla de Catalunya i la Ronda Universitat a la part nord de la plaça Catalunya.
L'estació fou començada a construir l'any 1852 després que Miquel Bagué va obtenir la llicència per explotar una línia de ferrocarril que enllaçava Barcelona i Molins de Rei. Posteriorment la Compañía de los Caminos de Hierro del Centro de Cataluña va comprar la concessió
El 26 de novembre de 1854 s'inaugurà el primer trajecte entre Barcelona i Molins de Rei i uns mesos després ja al 1855 es donava per acabada l'estació, una edificació senzilla que disposava només de planta baixa. La linia era la primera de l'estat espanyol amb doble via. Quatre anys després el trajecte s'amplià fins a Martorell i el 1861 ja arribava a Tarragona.
L'itinerari de la linia pel pla de Barcelona (l'actual Eixample aleshores encara poc edificat) era a cel obert i resseguia el curs en direcció muntanya de la Rambla Catalunya en paral·lel a la Riera d'en Malla i girava a l'alçada del carrer Consell de Cent seguint per plaça Letamendi, Aragó i avinguda de Roma en direcció a Sants i l'Hospitalet. El traçat de la linia provocava una divisió en dues zones amb la lògica incomoditat per als ciutadans. Eren força habituals els accidents que sovint es cobraven vides humanes i d'animals domèstics que creuaven les vies.
L'any 1869 es va encarregar un estudi per traslladar l'estació a un altre lloc que no pertorbés la correcta urbanització i creixement de l'Eixample i de l'entorn de la plaça Catalunya, lloc que ja començava a adquirir carta de naturalesa i de futura centralitat. Es té notícia d'un projecte de traslladar-la a l'inici del Paral·lel a l'indret conegut com les Hortes de Sant Beltran, però finalment la iniciativa no va reeixir.
L'estació es va clausurar el 25 d'octubre de 1882 i no va començar  a ser enderrocada fins a finals de 1884. El solar va quedar abandonat durant alguns anys, fins que el 1886 l'Estat el va expropiar i, tot seguit, es va començar a urbanitzar la zona.

*1878.- En aquest plànol traçat amb motiu d'una nova línia de tramvia cap a Plaça Catalunya es pot veure l'Estació de Martorell en tota la seva extensió. (Cliqueu sobre la imatge per ampliar-la)


*1880.- Emplaçament de l'Estació de Martorell (en vermell) sobre un plànol de finals del segle XIX. (Font: Institut Cartogràfic de Catalunya)

ESGLÉSIA DE SANT FRANCESC DE PAULA (Segle XIX-2002)

Sant Francesc de Paula 
*1921.- Una vista de l'església de Sant Francesc de Paula, amb el Palau de la Música al fons. (Foto: Josep Brangulí)

Situada al costat del Palau de la Música, aquesta església formava part del conjunt d'un antic Monestir i del claustre sobre el que va ser construit l'edifici contigu del Palau de la Musica de Lluís Domènech i Montaner. L'església va ser conservada i convertida en parròquia i va patir dues destruccions: la del juliol de 1909 durant els successos de la Setmana Tràgica i el juliol de 1936 en començar la Guerra Civil.

*1936.- L'interior de l'església després de ser assaltada al juliol d'aquell any. (Foto: Ribas / ANC)

*1937.- Enderrocament de l'església (Foto: Arxiu Fotogràfic de Barcelona)

Acabada la Guerra va ser reconstruida i oberta novament al culte el dia 1 d'octubre de 1950, tot i que la façana no va ser mai completada i donava una imatge d'inacabada.
Finalment  l'any 2002  amb les obres d'ampliació del Palau de la Música va ser finalment enderrocada.

*1990's.- Aspecte exterior de l'església pocs anys abans del seu enderrocament definitu.