dimarts, 24 de desembre de 2013

MAGATZEM D'OLIS I GUARDA-TOT SALAT. Carrer Lleida 20-40. (1917-1990)


*1930's.- Una imatge publicitari de l'edifici que acollia el Guarda-Tot a la cantonada del carrer Lleida amb Rius i Taulet. El carrer Fra Juncosa, el nom del qual apareix superposat era un antic vial avui desaparegut.

Aquest antic magatzem de la fàbrica d'olis Salat S.A. ja existia abans de l'Exposició de 1929 en el límit del barri de la França Xica amb la muntanya de Montjuïc. L'arquitecte sabadellenc Juli Batllevell i Arús (1864-1928) el va aixecar el 1917. L'edifici després d'algunes reformes va ser condicionat com a guarda-mobles i es va dedicar a aquest negoci durant més de cinquanta anys amb el nom inicial de Guarda-Tot - Hotel de Ventas a partir de mitjans la dècada dels anys 1930's.


*1918.- En plena campanya de vagues i manifestacions contra les pujades de preus, La Vanguardia del 25 de gener feia esment dels magatzems de la fàbrica d'olis Salat del carrer Lleida.

Acabada la Guerra Civil l'edifici, que sempre va tenir una aparença força sinistra, va començar a ser conegut con el guarda-mobles Salat. També s'hi guardaven automòbils vells o de segona mà, que eren anunciats a la premsa per tal que els interessats poguessin passar a veure'ls.
El dia 1 de juliol de 1944 es va declarar un incendi als pisos superiors de l'immoble, que va provocar la caiguda del part del sostre, però el foc va poder ser controlat per efectius de la caserna de bombers veina sense afectació als baixos.
Curiosament una de les façanes de l'edifici, la perpendicular al carrer Lleida, resseguia l'antiga alineació del carrer Fra Juncosa, el qual quedaria suprimit als anys 1950's quan es va acabar d'urbanitzar d'illa situada a l'avinguda Rius i Taulet entre l'avinguda de la Tècnica (actual carrer de la Guàrdia Urbana) i el carrer Lleida. 
L'any 1990 l'edifici del vell Guarda-Tot va ser finalment enderrocat per construir-hi l'actual Hotel Fira Palace.

*1967.- Imatge aèria del Guarda-Tot Salat,. A l'esquerra es pot veure el sostre del Palau Municipal d'Esports del carrer Lleida. (Font: Fons SACE. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya).

PONT DE LES AGULLES. Estació de França. (1900's-1989)




El Puente Central de Enclavamientos y Señales, com era oficialment conegut en el món ferroviari de Renfe, era una estructura de formigó situada a la sortida de vies de l'estacio de França per sota de la qual passaven els trens. Popularment era conegut com el pont de les agulles perque en el seu interior es trobaven els panells i taules de control de les agulles de la platja de vies que s'estenia per aquella zona.
Aquest pont va ser construït amb l'estació de rodalies a principis del segle XX. Sortint cap al nord amb el tren de la costa, la seva silueta apareixia immediatament abans d'arribar al pont metàl·lic de l'avinguda Icària, que en els últims anys va permetre als vehicles comunicar des del port i la Barceloneta cap a Poblenou.

*1910.- El pont (encerclat en vermell) entre el Torín i el pont de la secció Marítima en una foto aèria de començaments del segle XX.

Tot aquest paisatge ferroviari va ser en gran part suprimit arrel de les obres inciades el 1988 amb motiu de les XXV Olimpiada de Barcelona 1992, que van permetre la urbanització del nou barri de la Vila Olímpica sobre els terrenys de l'antiga Icària.

*1989.- Dues excel·lents imatges dels dies de l'enderroc del pont de les agulles practicat el mes d'agost d'aquell any. (Fotos: © Martí Llorens)

Més informació en aquest enllaç: